Allround Lyd og Lys på tour
d&b GSL på tour
Allround Lyd og Lys har investeret i et d&b audiotechniks GSL system, der nu flittigt tournerer hele landet rundt til diverse koncerter og events.
Det er ikke hver dag, at man oplever regulære paradigmeskifter inden for live lydproduktion, men tyske d&b audiotechnik overrasker gang på gang. Blandt andet med SL serien, der byder på teknologier, der revolutionerer den måde, som vi tænker og oplever lyd på.
Det første produkt i SL serien hedder GSL og er et system, som giver hidtil usete muligheder for at kontrollere lyden både på scenen og ude blandt publikum. GSL er d&b’s hidtil kraftigste højttalersystem, men relativt set er det faktisk også kompakt, da topkasserne fylder cirka en tredjedel mindre end andre d&b topkasser, når man tager den ydelse, som de leverer, med ind i beregningen. Og så vejer de kun 80 kg, hvilket også giver en klar fordel af mere praktisk karakter i forbindelse med opsætning og nedpakning samt scenestyrker, der har betydning for hvor mange topkasser, man kan hænge op i de enkelte PA-vinger, og selvfølgelig den daglige håndtering generelt.
Allround Lyd og Lys i Struer har lagt sig fast på et GSL-system i deres udlejningssortiment, som i forvejen rummer d&b. Anlægget består af både GSL8 topkasser, SL subs, rigging hardware og 24 d&b D80 forstærkere. En af de store fordele ved GSL systemet er dets uforlignelige evne til at sprede en meget ensartet lyd – også til siderne – så en meget større del af publikum får en optimal livelyd-oplevelse. Helt ude i siderne vil lydtrykket falde, men det væsentlige her er, at det falder meget mere ensartet end hidtil.
“Horisontalt står det helt skarpt. et var især meget hørbart i de nedre frekvenser fra omkring 100-200Hz og op til 500Hz, hvor vi tidligere har oplevet, at der ikke var den store forskel mellem en 80 og en 120 graders højttaler, men det er der nu med GSL. Du får simpelthen god dækning helt ud til 80 eller 120 grader, og så cutter det meget ensartet derfra – hele vejen ned,” fortæller Daniel Sand, projektleder hos Allround i Struer.
Fuld kontrol over scenelyden
Ofte er der problemer med, at lyden i fra fronten i frekvensområdet fra et par hundrede Hz og op til ca. 500Hz også kan høres ret tydeligt på scenen. Det er til gene for musikerne, da det skaber et behov for relativt kraftig lyd i de monitors, som ligger på scenegulvet. Og ofte vil denne monitorlyd snige sig med ind i mixet via de mange mikrofoner på scenen, hvilket kan smitte direkte af på kvaliteten af den endelige lyd i fronten. Med GSL her der imidlertid taget højde for det problem, da der foruden de primære højttalere i topkasserne, sidder en 10” højttaler på hver side, som skaber en kardoideffekt via DSP processering, der udfaser uhensigtsmæssige frekvenser. Det får lydtrykket bagved højttalerne til at falde med 15-20 dB.
”Det virker faktisk så godt, at vi på et tidspunkt havde en monitormand, som måtte gå ud på en load-in dock for lige at tjekke, om fronten overhovedet spillede med,” fortæller Daniel Sand.
Faktisk har d&b formået at slå to fluer med et smæk, da de har optimeret dette koncept, så det udfaser det problematiske dybe mellemtoneområde bagud, men adderer konstruktivt fremadrettet, hvilket også er en del af forklaringen på, hvordan det er lykkedes at få en – rent fysisk – relativt lille topkasse til at levere så imponerende et lydtryk.
Kompakt design og forbedret diskant
Som nævnt har udviklingsteamet bag GSL formået at pakke deres hidtil kraftigste højttalerløsning ind i en kasse, der er op mod en tredjedel mindre end man kunne forvente med så kraftlig en ydelse. En del af forklaringen ligger i, at der er tre 3,4″ drivere, som det normalt ikke ville være muligt at få placeret ovenover hinanden i et kompakte kabinet. Men d&b’s ingeniører begik en lille genistreg og vendte driverdesignet om, hvorved de også undgår den flange, der normalt omgiver en diskant driver.
Ydermere betyder dette design også, at forvrængningen over 10kHz er kraftigt reduceret, og at lyden dermed bliver både velopløst og mere behagelig at lytte til.
I alt består en GSL topkasse af 2 x 14,4″ low-mid driver, 1x 10″ mid-range driver og 3 x 3,4″ HF driver. Dertil kommer de 2 x 10” driver på siderne, der som sagt tjener et dobbelt formål: udfasning af lav mellemtone bagud og ekstra power fremad, da de arbejder sammen med 14″ enhederne, hvilket gør, at det samlede membranareal og dermed output power svarer til 2 x 17″ enheder.
Mere end en lydforbedring
Lyden er selvfølgelig alfa-omega. Og super kontrol over denne både på og foran scenen er naturligvis de umiddelbare fordele ved d&b’s GSL-system. Men der er faktisk også en anden meget stor fordel af en mere praktisk karakter, som ikke har noget med lyden at gøre. Men for holdet bag produktionen har det en kæmpe betydning i forbindelse med opsætning og nedpakning.
Tidligere har det været nødvendigt at sætte vinklingen efterhånden som arrayet bliver samlet. Men med det nye SL monteringskoncept er det muligt at rigge hele arrayet lodret og først efterfølgende sætte vinklingen. Det er også et koncept, som Allround har fået testet.
”Det geniale er, at d&b har lavet både ’compression’ og ’tension’ rigging på GSL systemet. Tension mode kender vi fra d&b J, V og Y systemerne, hvor man vinkler sine kasser i takt med, at man hænger dem op. Det kan være fint nok til mindre arrays, men hvis du kommer op på rigtig mange højttalere i det enkelte array, så begynder du vinklingen allerede fra toppen, og det påvirker jo hele vejen ned, så når du er kommet til de nederste kasser, hvor der er meget vinkling på, bliver det utrolig tungt at rigge på denne måde. Compression rigging derimod er meget, meget nemt. Du rigger det op lodret og vinkler det efterfølgende med en compressionkæde. Jævnfør d&b’s anbefalede procedurer sparer GSL både meget plads og tid i forhold til andre systemer,” siger Daniel Sand.